5 tips om consistent te blijven in je training en voeding!

Ik (Nick) ontvang veel de vraag: “Hoe blijf je zo gemotiveerd?”, en “Ik zie jou elke dag trainen (wat niet zo is haha!), hoe doe je dat?. Ik ben zelf vaak lui en kom niet van de bank af.” Daarom in deze blog 5 tips om consistent bezig te blijven! Je kan dit toepassen voor trainen, voeding, maar ook voor andere dingen in het leven!

1. Wees realistisch en specifiek: Zorg voor een duidelijk doel! Zo heb je een richting om naar toe te werken. Focus daarbij eerst op 1 ding, hoe meer doelen en dingen je tegelijkertijd goed wil doen hoe lastiger het wordt om dit vol te houden. Je doel moet hierbij ook realistisch zijn. Een doel dat onrealistisch is of te ver weg is waarschijnlijk lastiger om naar toe te werken. Een voorbeeld: Als jij echt een beginner bent in fitness en/of training, begin dan eerst eens met alleen het focussen op die trainingen, of begin juist met je voeding. Hierbij kan je dan als doel hebben om meer groente en/of fruit op een dag te eten, met een concreet getal. Zo maak je het realistisch en specifiek!

2. Focus op kleine beetjes progressie: Je zal nooit vanaf het begin dat je in de gym stapt in een rechte lijn omhoog gaan voor de 10 jaar die daarna zullen volgen. Het is een proces op de lange termijn, waar ups en downs bij komen kijken. Dit is volstrekt normaal, en focus daarom op kleine beetjes progressie en probeer dit vast te houden! Er kunnen periodes zijn waar je meer op het ene focust dan op het andere. (aankomen, afvallen, kracht, bepaalde oefeningen, bepaalde lichaamsdelen etc). Als je geen progressie boekt, zal het snel gaan vervelen. Belangrijk hierbij is de feedback loop (progressie maken → een tevreden gevoel krijgen → nog harder werken)

  • 3. Probeer het beste uit goede tijden te halen, voor het geval er slechte tijden komen: Dit klinkt wat abstract, maar we zitten er momenteel zelf in! (Corona). Probeer in goede tijden waarin je motivatie hoog is, je goede resultaten boekt, en je lekker bezig bent om deze resultaten vast te houden en te maximaliseren. Er gaan slechtere tijden komen waar je soms zelf niks aan kunt doen, waarbij je er niet alles uit kunt halen. Denk hierbij aan een vakantie waar bijvoorbeeld geen gym is en waar je lekker wil genieten, een blessure, of lockdown/quarantaine waar we momenteel in zitten. Niet alles is momenteel optimaal, en daar kan je vaak zelf niks aan doen, daarom is het des te belangrijker dat je in goede fases doorpusht!
  • Probeer te zorgen voor een goed opgebouwd fundament, zodat je in zo’n fase niet meteen in paniek raakt en/of al je progressie verliest! 
  • 4. Neem rust- en ontspan periodes op tactische momenten!: Om hard te kunnen werken, is ontspanning ook essentieel. Train hard, rest hard! Zowel fysiek als mentaal is dit belangrijk. Iedereen heeft hier zijn eigen dingen voor, maar belangrijk is om deze rustmomenten ook daadwerkelijk te nemen. Probeer dit tactisch te doen, zo kun je op de juiste momenten bezig zijn met sporten, voeding, of wat dan ook, en op de juiste momenten lekker ontspannen en iets doen waar je zin in hebt! Mocht je ooit een break wil nemen, hou hem dan kort! De langere pauzes zijn echt killing voor je opgebouwde progressie. Je hoort vaak mensen die een half jaar stoppen, maar dit is echt zonde. Neem dan liever een korte break om alles op een rijtje te krijgen om daarna weer aan de slag te gaan.
    5. Opgeven is altijd een optie!: Dit klinkt misschien vreemd en is een aardige tegenstelling met alles dat ik hierboven gezegd heb, maar ik ga het toch doen. Het draait in het leven om je goed voelen, en om gelukkig zijn. Voor veel mensen is sport en een gezonde lifestyle daar zeker belangrijk bij, maar voor sommige mensen ook niet. Als deze bovenstaande dingen jou absoluut niet gelukkig gaan maken, stop er dan ook mee. 

    Dit is ook van toepassing als je al jaren traint, veel progressie hebt gemaakt, en je eigenlijk wel tevreden bent. Je kan altijd stoppen/minderen/onderhouden als je het niet meer kunt opbrengen om altijd alles optimaal te willen doen. Het draait om plezier, je goed voelen en gelukkig zijn. Nogmaals, dit is een tegenstelling met wat ik hierboven zeg, en het is voor veel mensen zeker niet van toepassing. Maar als je iets doet wat je echt niet (meer) leuk vindt, stop er dan mee. Belangrijk is wel dat als je een groter doel wilt behalen er altijd dingen zullen zijn die je niet leuk vindt. Dit is in alle aspecten van het leven, en je zult deze dingen moeten overwinnen om te leren en om verder te kunnen komen. Om een skill te leren zijn er altijd frustraties en dingen die je minder leuk vindt, onthou dat!


    Tot zover 5 tips om consistent te blijven in wat je doet. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en als je nog vragen hebt laat het ons weten via whatsapp, instagram, facebook!

    Laat een reactie achter