Alles dat je moet weten over het ketogeen dieet!

Het keto dieet, in volledige naam het ketogeen dieet, is flink in opkomst de laatste jaren. Het wordt flink opgehyped en als de heilige graal belooft door mensen in de industrie. Wat is het ketogeen dieet, wat zijn de voordelen, nadelen en kan het voor jou iets betekenen? Je leest het in de blog van deze week!


Het biologische verhaal achter de werking van ketonen

Sommige cellen in ons lichaam kunnen geen vet gebruiken als brandstof (bijvoorbeeld de hersenen). Wanneer bij een lage koolhydraatinname glucose schaars is, zet het lichaam vet om in ketonen. Het lichaam kan dit dan verbruiken als energiebron voor ongeveer 75% van de behoefte. Deze staat waarin het lichaam dan verkeert het ketogenese, en de lever converteert Acetyl-CoA dan in Acetoacetaat, B-hydroxyboterzuur, en aceton. Hierbij is B-hydroxyboterzuur het hoofd keton. Ketonen zijn wateroplosbare elementen en kunnen via het bloed getransporteerd worden naar weefsels die verder naar buiten in je lichaam liggen. 


Bij het ketogeen dieet eten mensen vrijwel alleen vetten en eiwitten, en gaan ze heel erg laag in koolhydraten (20-50 gram per dag). Mensen denken bij het ketogeen-dieet vaak dat je lichaam in een speciale staat komt (ketose) die je normaal alleen kan activeren bij uithongering. Dit is echter een mythe, en de waarheid is dat ketonen een normaal onderdeel zijn van het menselijk lichaam, en dat deze altijd in zeker mate aanwezig zijn in het bloed. Ketolichamen kunnen bijvoorbeeld ontstaan door intensieve bewegingen of het gebruik van vasten. (Koeslag et al. 1980)


Bij het keto-dieet zijn de glucosewaarden in je bloed bepalend, en niet je volledige koolhydraatinname. Hier komen ook vezels die in voeding zitten om de hoek kijken. Als je 90 gram koolhydraten eet en 40 gram vezels, is je netto-koolhydraatinname 50 gram. 


De mythe ontkracht

Guru’s die het keto-dieet aanhangen beweren vaak dat je lichaam in een “vetverbranding modus” gaat met als gevolg dat je stofwisseling versneld. Feit is dat je energieverbruik van je lichaam niet veranderd, laat een onderzoek van de Cambridge Universiteit zien (Veldhorst et al, 2010). Bij dit onderzoek waren er meerdere groepen proefpersonen, sommige met helemaal geen koolhydraten, sommige deels en sommige normaal. Er was geen verschil te zien in energiebalans van de proefpersonen. 


Het grote voordeel van keto

Het grote voordeel van het keto-dieet, is dat heel veel mensen het dieet als zeer verzadigend ervaren en weinig gevoel van honger ervaren terwijl ze wel flink afvallen. Het ontbreekt nog aan wetenschappelijk bewijs waarom we deze verzadiging precies ervaren. (Paoli et al. 2015)


Conclusie

Om met een praktische conclusie af te sluiten: je lichaam gebruikt bij het ketogeen-dieet vooral vetten als brandstof. Dit staat echter niet gelijk aan vetverbranding, en onderzoek wijst uit dat je energiebalans gelijk blijft ongeacht je koolhydraatinname. Een verzadigd gevoel kan natuurlijk zeker positief zijn, en daarom zal het per individu verschillen of het keto-dieet voor jou werkt. Voor elk wonderdieet geldt: De energiebalans is leidend. Wil je afvallen, zal je energiebalans negatief moeten zijn. Dit kan je bereiken door meer te bewegen, of minder te eten. 


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1279383/?page=1

 

https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/presence-or-absence-of-carbohydrates-and-the-proportion-of-fat-in-a-highprotein-diet-affect-appetite-suppression-but-not-energy-expenditure-in-normalweight-human-subjects-fed-in-energy-balance/CE47E84C907D4E907BFC315692B87060


https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4313585/



Laat een reactie achter