Basics omtrent voeding: Micronutriënten

Na afgelopen week de macronutriënten behandelt te hebben gaan we deze week in op de micronutriënten. Micronutriënten zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden in onze voeding voorkomen. Waar macro staat voor groot staat micro voor klein, deze stoffen krijg je slechts in kleine hoeveelheden binnen uit je voeding. Micronutriënten leven ons lichaam energie en bouwstoffen, maar ook regulerende stoffen. 

Voorbeelden van micronutriënten zijn vitaminen, mineralen en sporenelementen. Naast macro- en micronutriënten heb je ook nog voedingsvezels nodig. Bekende vitaminen zijn vitamine A (groei en afweer), B (stofwisseling), C (weerstand) en D (spieren en immuunsysteem) en komen voor in groente en fruit. 

Wat mineralen betreft zijn er ontzettend veel waarvan sommige in voedsel voorkomen en andere niet. Mineralen zijn belangrijk voor onze gezondheid maar leveren geen energie. Belangrijke mineralen die we binnenkrijgen door water of voeding zijn calcium (tanden en stevige botten), chloor (vochtbalans), fosfor (botten en tanden), kalium (vochtbalans en bloeddruk), natrium (doorgeven van signalen in de zenuwen) en magnesium (spieropbouw en energiestofwisseling).

Sporenelementen zijn de derde groep micronutriënten en voorbeelden hiervan zijn zink (immuunsysteem), koper (zuurstoftransport), seleen (werking van de lever), kobalt (bloedvorming) en jodium (werking van de schildklier). Sporenelementen zijn belangrijk voor groei maar heb je in hele beperkte mate nodig. 

We halen de meeste micronutriënten dus uit voeding en water. Het kan een toevoeging zijn om via voedingssupplementen extra micronutriënten binnen te krijgen. Kijk hierbij naar wat je al binnenkrijgt via normale voeding, en supplementeer door tot de ADV (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid). 


Vragen of feedback? 


Laat het ons weten! 


Nick & Jim

Laat een reactie achter