Basics omtrent voeding: macronutriënten

Deze week starten we met het onderwerp voeding. Omdat dit de eerste voedingsblog is beginnen we met de basics omtrent voeding. Voedingsmiddelen bestaan uit de macronutriënten (vaak macro’s genoemd) eiwitten, vetten en koolhydraten. Daarnaast bevatten voedingsmiddelen ook micronutriënten maar vandaag zullen we alleen ingaan op de macro’s. 

Eiwitten worden vooral gebruikt als bouwstof en zijn betrokken bij spieropbouw en herstel. Eiwitten bestaan uit aminozuren, die onder te verdelen zijn in 2 groepen: essentiële en niet-essentiële aminozuren. Essentiële aminozuren zijn aminozuren die je lichaam niet zelf kan aanmaken en die je dus moet binnenkrijgen uit je voeding. Niet-essentiële aminozuren kan je lichaam zelf aanmaken. Hierbij bevatten eiwitten uit dierlijke bronnen een completer en veelzijdiger aminozuurprofiel dan plantaardige bronnen. 

Vetten worden gebruikt voor celgroei, bescherming van organen en zijn belangrijk voor je hormoonhuishouding. Vetten bestaan uit verzadigde-, onverzadigde- en transvetten. Koolhydraten worden voornamelijk gebruikt als brandstof door het lichaam. Er zijn drie soorten koolhydraten: enkelvoudige, tweevoudige en meervoudige. Eiwitten en koolhydraten bevatten per gram 4 kcal waar 1 gram vet 9 kcal bevat. Hierdoor zitten in voedingsmiddelen met veel vet ook veel calorieën. 

Voor krachttraining wordt aanbevolen om per dag tussen de 1,6 en 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht te eten voor optimaal spierherstel. Voor vetten wordt minimaal 0,7 gram vet per kg lichaamsgewicht aanbevolen waar vetten belangrijk zijn voor je hormoonhuishouding. De rest van je dieet vul je vaak aan met koolhydraten. Tot zover de basics over de 3 macro’s rondom krachttraining. 

Feedback of vragen? 

Laat het ons weten !

Nick & Jim

Laat een reactie achter