Bulken en Cutten

Bulken en cutten, 2 veelgehoorde termen in de fitnesswereld. Wat houden ze nou precies in? 

Bulken houdt in dat je in een calorieoverschot verkeerd, dit betekent dus dat je meer calorieën binnenkrijgt dan je dagelijkse behoefte, ook wel TDEE (Total Daily Energy Expenditure). Het doel hiervan is om spiermassa te genereren over een langere periode. Er zijn 2 soorten bulks, een lean bulk en een dirty bulk. Bij een lean bulk probeer je in een klein calorieoverschot te verkeren zodat je spiermassa kan genereren zonder al te veel vet aan te komen. Bij een dirty bulk eet je alles wat je maar kan/wil om zoveel mogelijk aan te komen. Het nadeel hieraan is dat je ook veel in vet zult aankomen, dit is vaak niet wenselijk. Wij raden daarom vaak een lean bulk aan.  

Voor cutten is dit tegenovergesteld, je wilt dus in een calorietekort verkeren om vet kwijt te raken en te proberen zoveel mogelijk spiermassa te behouden. Het is hierbij belangrijk dat je dus minder calorieën binnenkrijgt dan je dagelijkse behoefte (TDEE). Dit calorietekort kan je op 2 manieren bereiken: 1. Minder calorieën eten. 2. Meer calorieën verbranden. Ook een combinatie van beide is mogelijk, zolang je maar onder je dagelijkse caloriebehoefte uitkomt. 

Een belangrijk ding dat mensen vaak vergeten is dat je in een lean bulk ook altijd (zo min mogelijk) vet aankomt naast spieren, en dat je in een cut ook altijd (zo min mogelijk) spier verliest naast het verliezen van vet. 

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons weten 

Nick & Jim

 

Laat een reactie achter