Creatine deel 1

Blog over waarom jij creatine zou moeten nemen!

Deel 1

In de fitness industrie zijn er een hoop supplementen en middelen op de markt. Van veel middelen is vaak niet bewezen dat ze werken en is vaak een marketingstunt om geld mee te verdienen! Creatine is ook zo’n supplement waar wij altijd veel vragen over krijgen en waar ook veel fabels over te vinden zijn. Vandaag gaan we jullie alles leren omtrent creatine! In deel 2 gaan we wat praktische dingen van creatine behandelen en alle aanwezige mythes en fabels ontkrachten. 


Wat is creatine?


Creatine is een belangrijk ‘tussenpersoon’ in het energieproces voor het menselijk lichaam tijdens activiteit/bewegen. Creatine komt voor in de vorm van aminozuren met arginine, glycine en methionine. Van alle creatine in je lichaam is 90% aanwezig in je spieren. Een belangrijke stof in je lichaam is ATP, je lichaam gebruikt deze stof als energiebron wanneer het energie gebruikt. Zonder ATP is het voor je lichaam niet mogelijk om te bewegen en zou je de hele dag stilstaan. 


Als je gaat bewegen zet je lichaam het aanwezige ATP in je spieren om tot ADP en hierbij komt energie vrij. Na een bepaalde periode is dit ATP op en dan hebben je cellen geen energie meer. Hier gaat creatine als hulpstof een rol spelen waarbij ADP door het aanwezige creatinefosfaat weer omgezet kan worden tot ATP en zo het proces waarbij er energie vrijkomt weer van voor af aan begint. 


Wat betekent dit in de praktijk?


Dit betekent dat als je aan het sporten bent en je meer creatine in je spieren hebt, je langer een intensieve prestatie kan volhouden resulterend in meer kracht of meer herhalingen tijdens je training! Het gevolg hiervan is weer dat je meer trainingsvolume aankan zodat je meer spiergroei en kracht kan genereren! 


Waarom zou je creatine moeten suppleren? 


Omdat volgens het onderzoek van Kreider (2003) op de korte termijn extra creatine tot je nemen leidt tot 10-40% meer creatinefosfaat in je spieren en een grotere totale creatineopslag van 10-30%! Het gevolg is meer ATP in je spiervezels waardoor je een betere prestatie kunt leveren! Naast wetenschappelijke voordelen zijn er ook praktische voordelen te benoemen. 


Hoe krijg je creatine binnen uit voeding? 


Creatine krijg je binnen uit dierlijke voeding zoals vlees, vis en zuivel, maar in hele kleine hoeveelheden. Als je genoeg creatine binnen wil krijgen om voordelen te ervaren zou je een kilo biefstuk per dag moeten eten. Dit is natuurlijk onhandig, duur, en ook niet optimaal voor het milieu en daarom is creatine als supplement ideaal. Helemaal als vegan zou je creatine moeten nemen zoals je ziet, omdat je hier met je voeding te weinig van binnen krijgt. 


Welke creatine moet ik nemen? 


De meest effectieve vorm van creatine is creatine monohydraat in een vaste (poeder) of vloeibare substantie. Creatinecapsules hebben een lagere opneembaarheid, en daarom heb je er meer van nodig. Daarnaast zijn deze capsules ook duurder. 


In deel 2 over creatine alles over het gebruik en de fabels die aanwezig zijn!

 

Bronnnen:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12701815

https://www.healthline.com/nutrition/what-is-creatine


Laat een reactie achter