De invloed van wiet op krachttraining

Zoals in onze stories aangegeven gaan we in de blog van deze week het effect van wiet/blowen op het opbouwen van spiermassa behandelen. 


Waaruit bestaat wiet? 

In totaal bestaat cannabis uit ongeveer 460 bestanddelen waarvan het werkende bestanddeel THC vaak aangehaald wordt. Allereerst hangt de invloed hiervan af of je cannabis eet of drinkt, als je cannabis rookt komt maximaal 50% van de THC in je bloedbaan, via voeding maximaal 20%. Ook wordt er vaak gemengd met tabak als er niet puur gerookt wordt en dit heeft ook weer een andere invloed op je lichaam. 


Het effect van wiet in combinatie met fitness 

Uit onderzoek blijkt dat er geen theoretische redenen om aan te nemen dat het de kracht of het uithoudingsvermogen zou kunnen vergroten. Het kleine aantal wetenschappelijke onderzoeken toont allemaal aan dat cannabis de fysieke prestaties vermindert of er geen effect op heeft (Kennedy, 2017, p. 826).


Over de invloed van THC op je testosteronniveaus zijn de meningen verdeeld. Een onderzoek van Dixit et al. uit 1975 op ratten ondervond dat spiergroei uitbleef wanneer ook THC werd toegediend. Een later onderzoek uit 1980 van Purohit et al. verklaarde dit met de reden dat THC en cannabinol (ander bestanddeel van cannabis) binden met de celreceptoren voor testosteron, afbraakproducten van THC zouden zelfs een stimulerende werking hebben op deze receptoren voor testosteronproductie. 


Onderzoeken van Duitse en Amerikaanse wetenschappers vergeleken een groep die langdurig dagelijks wiet rookten met een groep die dit niet deed en vonden geen verschil in testosteron levels. Een verklaring voor dit verschil is dat de onderzoeken hierboven meteen na inname onderzoek deden en de andere onderzoeken keken naar lange termijn gebruik van cannabis. Weer een ander onderzoek uit 1983 toonde aan dat het roken van 1 joint het testosteronniveau van mannen tot wel 24 uur kan verlagen. Een onderzoek uit 1984 toonde niet alleen een daling van testosteron, maar ook van prolactine en groeihormoon. Deze conclusies werden echter weer tegengesproken door een onderzoek onder 17 jonge mannen waarbij geen verlaging van testosteron werd aangetoond (Dax et al., 1989, p. 269). 


Opvallend in het algemeen is dat het vooral studies op dieren zijn die een daling van testosteron tonen terwijl dat bij mensen niet of minder duidelijk is aangetoond en dat er vaak verschil is tussen acute effecten en effecten van chronisch gebruik. De meeste studies concluderen dat de invloed van THC op mensen niet bewezen significant is, al helemaal niet bij zware gebruikers. 


Een andere reden om als krachtsporter geen wiet te gebruiken, zou de katabole werking van THC zijn. Door blowen raakt je lichaam via het stresshormoon cortisol in een katabole stand waarbij het lichaam een signaal geeft om vet en eiwitten af te breken en om te zetten in glucose. Katabool is het tegenovergestelde van anabool, en als krachtsporter wil je juist zorgen voor een anabool proces waarbij je je lichaam van voedingsstoffen voorziet waarmee je spiermassa kunt opbouwen. Het genoemde onderzoek uit 1989 is ook hier interessant omdat het niet alleen heeft aangetoond dat testosteron, maar ook de hoeveelheid cortisol ongewijzigd bleef (Dax et al., 1989, p. 269). Dit zou dus niet bijdragen tot spierafbraak. Een studie van Cone et al. toonde echter een acute stijging van cortisol aan. Dit verschil werd echter weer niet gezien bij chronisch gebruik bij het onderzoek van Dax et al. uit 1989.


Praktische invloed

Belangrijke factoren bij het opbouwen van spiermassa zijn voeding, training en rust. Veel mensen denken dat cannabisgebruik kan bijdragen aan meer rust maar in de praktijk is de invloed op training en voeding juist negatief. Redenen hiervoor zijn de welbekende “vreetkick” na het blowen met slechte voeding hoog in kcal en suikers tot gevolg. Het suffe gevoel van blowen kan er daarnaast voor zorgen dat je minder motivatie krijgt om te trainen. 


Dan als laatste nog de invloed van het roken van wiet op je longen. De onderzoeken zijn het eenduidig eens dat de invloeden negatief zijn, op 1 punt na: de invloed op je luchtwegen. Er zijn onderzoeken die aantonen dat het je luchtwegen verwijdt, waar andere juist tegenovergestelde effecten zien. Wel zijn de negatieve effecten van teer en koolstofmonoxide met onderzoek bewezen. Wu et al. (1988) vond dat 1 joint 5 keer zoveel koolmonoxide geeft als een sigaret. Ook levert het 3 keer zoveel teer op als een normale sigaret. Een andere studie gaf aan dat een joint 5 tot 6 keer zoveel longbeschadiging opgeeft als een sigaret. 


Het effect van cannabis en hoe je dit ervaart verschilt dus van persoon tot persoon. De algemene gezondheidsnadelen wegen in ieder geval zwaar als je systematisch voor een lange periode wiet rookt. Diverse onderzoeken hebben aangetoont dat dit ongezond is. 


Voor fitness specifiek is aangetoont dat cannabis de fysieke prestaties vermindert of er geen effect op heeft. Daarnaast zijn er veel studies die elkaar tegenspreken wat betreft de invloed van blowen op testosteron en cortisol, hier moet meer onderzoek naar gedaan worden en is niet duidelijk aangetoond. Daarnaast zijn er dus diverse indirecte nadelen zoals vreetkicks en minder motivatie die nadelig zijn voor je fitnessdoelen.


Ons advies:

Blowen is dus niet gezond, wees hier bewust van. Toch moet een jointje op zijn tijd best eens kunnen. Het is voor vele leuk en werkt ontspannend.  Binnen onze coaching en levensstijl vinden wij balans belangrijk, ook hierin. Doe dit echter niet voor je training (dat kon je vast zelf wel bedenken ;) !), en zorg ervoor dat je de vreetbuien onder controle hebt (door gewoon geen meuk voedsel te kopen bijvoorbeeld!). Als je een avondje blowt kan het ook een goed idee zijn je training niet meteen ‘s ochtends vroeg te houden en om genoeg cafeïne voor je training te nemen. 


Onderzoeken:


Dixit VP, Lohiya NK. Effects of Cannabis extract on the response of accessory sex organs of adult male mice to testosterone. Indian J Physiol Pharmacol. 1975 Apr-Jun;19(2):98-100. PubMed PMID: 1158438.


Purohit V, Ahluwahlia BS, Vigersky RA. Marihuana inhibits dihydrotestosterone binding to the androgen receptor. Endocrinology. 1980 Sep;107(3):848-50. PubMed PMID: 6249575.


Mendelson JH, Kuehnle J, Ellingboe J, Babor TF. Plasma testosterone levels
before, during and after chronic marihuana smoking. N Engl J Med. 1974 Nov 14;291(20):1051-5. PubMed PMID: 4415097.


Cone EJ, Johnson RE, Moore JD, Roache JD: Acute effects of smoking marijuana on hormones…Pharmac Biochem Behav 1986;24:1749-1754


Dax et al. The effects of THC on hormone release….J Steroid Biochem 1989; 34:263-270


David F. Duncan Department of Health Education Southern Illinois University, Carbondale. Lifetime Prevalence of “Amotivational Syndrome”, Among Users and Non-Users of Hashish. Psychology of Addictive Behaviors 1987, Vol. 1, No. 2, 114-119 ISSN 0893-164X, Society of Psychologists in Addictive Behaviors


Wu TC, Tashkin DP, Djahed B, Rose JE. Pulmonary hazards of smoking marijuana as compared with tobacco. N Engl J Med. 1988 Feb 11;318(6):347-51. PubMed PMID: 3340105.


Kennedy, M. C. (2017). Cannabis: Exercise performance and sport. A systematic review. Journal of Science and Medicine in Sport, 20(9), 825–829. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2017.03.012





 



2 reacties

  • ] Buy Amoxil Online uwx.vmzg.nickenjim.nl.ygg.db http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/

    evoyahibuqa
  • ] Amoxicillin 500mg Capsules goc.kiyq.nickenjim.nl.auq.az http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/

    oyheses

Laat een reactie achter