Eitwitrijke wentelteefjes!

Je kent ze vast nog wel van vroeger, de wentelteefjes. Ze zijn veelzijdig te gebruiken. Je kunt ze nemen bij het ontbijt, maar ook bij de lunch of als tussendoortje. Vaak wordt hierbij wit brood gebruikt, met veel suiker. 

Aangezien wij houden van wentelteefjes, maar ook op het gebied van voeding & lifestyle bezig zijn, Hebben wij een twist gegeven aan het recept. Deze wentelteefjes zijn namelijk eiwitrijk, zorgen voor een verzadigder gevoel en door het toevoegen van fruit komt je ook nog eens aan een dosis vitamines. 

Deze wentelteefjes kunnen zonder schuldgevoel gegeten worden en zijn een prima maaltijd voor rondom de training!

Ingrediënten: 

  • 4 Volkoren boterhammen
  • 1 Ei
  • 200 Milliliter melk
  • 20 Gram whey naar keuze (chocolade smaak is een aanrader)
  • Olijfolie / kokosolie
  • Fruit naar keuze (aardbeien en zomerfruit zijn aanraders)

 

Mocht je geen whey in huis hebben, dan kan je 150 milliliter ei-eiwit toevoegen met daarbij zoetstof, kaneel of cacaopoeder voor de smaak. 

Bereidingswijze: 

Voeg het ei, melk en whey samen in een grote kom. Kluts het mengel goed door elkaar met een garde tot dat het een egaal mengel is zonder klontjes. Met een blender of staafmixer kan deze stap versneld worden.

Zorg voor een grote schaal, waar de 4 boterhammen in passen. Giet vervolgens het mengsel in de schaal en leg de boterhammen in het mengsel. Laat dit even staan, zodat de boterhammen het mengsel kunnen opnemen. Draai vervolgens de boterhammen om en laat dit wederom even staan.

Zet een pan op middelhoog vuur. Laat de pan goed heet worden en voeg vervolgens de olijfolie of kokosolie toe aan de pan. Met een stukje keukenpapier kan de pan ingesmeerd worden met de olie, zodat de overtollige olie opgenomen wordt. 

Afhankelijk van de grootte van de pan, kunnen alle vier de boterhammen tegelijk in de pan. Als dit niet past, kunnen de boterhammen één voor één in de pan. Bak de boterhammen aan beide kanten goudbruin. Dit zal ongeveer 2 minuten duren. Vervolgens kunnen de boterhammen op een bord gelegd worden.

 De laatste stap is het verdelen van het fruit over de wentelteefjes. Eet smakelijk! 

Tip: voeg ook eens calorie arme siroop toe. Of gebruik pindakaas / chocopasta als beleg!

 Voedingswaarden per wentelteefje: 

Calorieën: 154 kcal

Koolhydraten: 20 gr

Waarvan Suikers: 3,75 gr

Vetten: 3,25 gr

Waarvan Verzadigd: 1,25 gr

Eiwitten: 9,75 gr 

De voedingswaarden kunnen verschillen, dit is afhankelijk van het soort melk en brood wat gebruikt wordt.

Laat een reactie achter