Energiebalans: aankomen of afvallen?

Bulken en cutten, 2 veelgehoorde termen in de fitnesswereld. Ze betekenen eigenlijk aankomen of afvallen. Maar hoe doe je dit? Hoe gaat je lichaam hier mee om? Dat lees je in de blog van deze week!

Bij aankomen of afvallen is de energiebalans in je lichaam van essentieel belang. Een belangrijke term hierbij is je caloriebehoefte (ook wel TDEE: Total Daily Energy Expenditure). Een calorie is een meeteenheid voor energie en je caloriebehoefte is het aantal calorieën dat je lichaam elke dag nodig heeft om op gewicht te blijven. Deze energie gebruikt je lichaam om op temperatuur te blijven, te bewegen, om eten te verteren en voor je bloedsomloop. Andere woorden voor caloriebehoefte zijn ook wel stofwisseling of metabolisme. 

Om aan te komen wil je er voor zorgen dat je energiebalans positief is. (input min output aan calorieën moet positief zijn). Om af te vallen wil je dat je energiebalans negatief is. (input min output aan calorieën moet negatief zijn).

De 2 manieren waarop je je energiebalans kan beïnvloeden zijn:

  1. minder of meer calorieën dan je nodig hebt gaan eten op een dag.
  2. Je gaat meer of minder bewegen zodat je lichaam meer of minder calorieën nodig heeft om in balans te blijven. 

Hoeveel calorieën moet je dan precies binnenkrijgen? Dit verschilt per persoon! Laten wij daar nu iets op bedacht hebben. Op onze website onder het kopje “bereken jouw caloriebehoefte” kun je dit zelf uitrekenen zodat jij met jouw doelen aan de slag kunt!

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons vooral weten. 

Nick & Jim



Laat een reactie achter