Plaatselijk vetverbranden

Plaatselijk vet verbranden


Vandaag gaan wij in onze blog in plaats van iets onderbouwen een veel gehoorde fitness fabel ontkrachten! Hoe vaak zie of hoor je wel niet mensen die alleen maar sit-ups en crunches aan het doen zijn omdat ze van hun buikvet af willen? Of zie je de nieuwste producten uit de dieetindustrie op kanalen als tommy teleshopping die jou kunnen helpen om dit voor elkaar te krijgen? Of mensen die denken dat je een strakkere buik kan krijgen door heel veel buikspieroefeningen te doen? Kom dit je bekend voor? Lees dan nu verder!


Hoe werkt dit dan precies?


De reden dat je buikspieren vaak niet zichtbaar zijn, komt meestal doordat je een te hoog vetpercentage hebt. Als je wil dat je buikspieren zichtbaarder worden, zul je er dus voor moeten zorgen dat je vetpercentage omlaag gaat. Je lichaam slaat vet gelijkmatig op ongeveer evenredig verdeeld over je lichaam, en breekt dit ook gelijkmatig af verdeeld over je lichaam. Eigenlijk weten we hiermee al: plaatselijk vet verbranden kan dus niet. Wel spelen hormonen een rol waardoor sommige mensen iets meer en andere mensen iets minder vet rondom hun buik kunnen hebben.


Dit is ook aangetoond uit een onderzoek van de Southern Illinois University in de V.S. Zij verdeelden 24 gezonde, niet actieve mensen tussen de 18 en 40 jaar oud in 2 groepen. Groep 1 deed 5 dagen per week 7 buikspieroefeningen per dag, 6 weken lang. Groep 2 deed niets, en beiden kregen ze een isocalorisch dieet (evenredige verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten). Na 6 weken zagen ze geen verschil in lichaamsgewicht, vetpercentage, hoeveelheid buikvet, en huidplooien van de buik en zij. Wel was het uithoudingsvermogen van de buikspieren in groep 1 flink verbeterd. 


Wat is de concrete les hieruit?


Als je wil dat je buikspieren zichtbaarder zijn, zorg er dan voor dat je vetpercentage lager wordt. Dit kan je doen door te zorgen dat je lichaam in een calorietekort terecht komt. Dit kan je doen op 2 manieren: 

  1. Zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt.
  2. Zorgen dat je meer calorieën verbrandt.

Een combinatie van deze 2 dingen is uiteraard mogelijk. Als je dit voor een langere tijd volhoudt zal je vetpercentage omlaag gaan en worden je buikspieren zichtbaarder. Natuurlijk is hierbij wel de nuance dat je je buikspieren meer kan ontwikkelen door middel van training, maar de belangrijkste factor is je vetpercentage. Wil jij afvallen voor zichtbare buikspieren? Kijk dan eens naar onze online coaching! 

Literatuur:

Vispute, SS. et al. (2011) “Effect of abdominal exercise on abdominal fat.” Southern Illinois University Edwardsville. Geraadpleegd op 23 februari 2020 via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21804427 

Laat een reactie achter