Spierpijn

Deze week gaan we het onderwerp spierpijn behandelen! In ons instagram verhaal hadden we de quiz vraag gesteld of spierpijn een goede indicatie is voor een goede krachttraining. De meeste mensen vonden het een moeilijke vraag en hadden geen idee. Daarom in deze blog het juiste antwoord en uitleg met wetenschappelijke onderbouwing zoals je van ons gewend bent!

Vaak komt spierpijn voor bij het doen van een nieuw soort intensieve inspanning, en dit kan soms dagen aanhouden. Het veelvuldig herhalen van een beweging of gewicht kan er voor hogere frequentie zorgt er vaak voor dat daarom je spierpijn flink gaat afnemen naarmate je zorgen dat spierpijn na een tijd ook afneemt of zelfs helemaal verdwijnt. Trainen met een vaker dezelfde oefeningen/trainingen doet. 

Veel mensen denken dat spierpijn goed is, en dat het een signaal is van spiergroei of herstel. Spierpijn is echter een teken van spierschade. Spierschade is wenselijk voor het opbouwen van spiermassa tijdens de herstelfase, maar spierpijn draagt daar echter niks aan bij, en het kan zelfs een beperkende factor zijn. Je kan namelijk ook zonder spierpijn de gewenste spierschade creëren. Zo zorgen bepaalde oefeningen zorgen voor meer spierpijn dan anderen. 

Spierpijn zegt dus niks over de kwaliteit van je training of over hoe goed de progressie is die je maakt. Spierpijn opzoeken in je training is dus nergens voor nodig en niet wenselijk. Spierpijn zorgt dus ook niet voor directe spiergroei. Daarnaast betekent dit ook dat trainen met een beetje spierpijn prima kan, zorg er alleen voor dat het geen belemmerende factor is. 

Als vuistregel kan je dit aanhouden: Als je zoveel spierpijn hebt dat je na het opwarmen minder gewicht moet doen of het de beweging van de oefening beperkt, is het belemmerend en niet wenselijk om ermee te trainen. 


Vragen of feedback? Laat het ons weten!


Nick & Jim

 

Bronnnen:


McHugh, Malachy. (2003). Recent advances in the understanding of the repeated bout effect: The protective effect against muscle damage from a single bout of eccentric exercise. Scandinavian journal of medicine & science in sports. Via: .https://www.researchgate.net/publication/10851543_Recent_advances_in_the_understanding_of_the_repeated_bout_effect_The_protective_effect_against_muscle_damage_from_a_single_bout_of_eccentric_exercise/citation/download

1 reactie

  • Hallo! Ik las jullie artikel over spierpijn en vroeg me af.. als spierpijn niet goed is, is het dan schadelijk of een teken van te harde training?
    Hoop het niet want dan train ik altijd te hard😅

    Mvg Jasper

    Jasper van Wingerde

Laat een reactie achter