Stop met dat BRO split-schema!

Stop met dat BRO split-schema!


Zoveel mensen in de sportschool trainen nog steeds ouderwets met een BRO science split-schema. Borst/triceps, rug/biceps en schouders/benen waarbij je elke spiergroep compleet sloopt met 5 oefeningen. Klinkt bekend in de oren, toch?

De reden dat veel mensen dit doen is door de invloed vanuit de fitness industrie. Mensen kijken naar professioneel bodybuilders die super droog en gespierd zijn, vervolgens nemen ze met hoge verwachtingen hun schema’s over die ergens op het internet rond slingeren. Mensen houden vervolgens geen rekening met andere variabelen die bij professionele bodybuilders er toe doen, zoals bijvoorbeeld anabole steroïden gebruik. Een schema kan in zo’n geval voor een professioneel bodybuilder werken, terwijl dit niet optimaal werkt voor de persoon in kwestie zelf. 

Een trainingsschema is dus pas optimaal als die aan de persoonlijke omstandigheden van die persoon is aangepast. Er zijn echter wel algemene richtlijnen voor goede trainingsschema's met betrekking tot natuurlijke spiergroei. Om met een schema goed progressie te maken is het wenselijk dat alle spiergroepen minimaal 2 keer per week worden aangesproken. Dit komt omdat na de training de eiwitsynthese in je lichaam begint te werken. Dit zorgt voor spierherstel en spiergroei. Dit kan 12 tot 72 uur aanhouden in je lichaam. Afhankelijk van je herstel niveau en gewenste volume is het belangrijk om na deze eiwitsynthese je spieren weer aan te spreken en dus te trainen. Als mensen met een split-schema alle spiergroepen maar 1 keer per week trainen, trainen ze dus niet optimaal voor spiergroei. Het is daarom belangrijk om elke spiergroep 2 keer per week te trainen. 

Wil je hier nog meer over weten ? Bij ons totaalpakket van online coaching geven wij onder andere meer informatie omtrent trainen. Hierbij zit ook een persoonlijk trainingsschema inbegrepen.


Vragen of feedback ? 

Laat ons het weten.


Nick & Jim

Laat een reactie achter