Unilateraal trainen

Unilateraal trainen, wat is dat nou precies? We herkennen het waarschijnlijk allemaal wel, je bent net die isolatieoefening aan het doen waarbij je met je als rechtshandige met je rechterarm veel meer herhalingen kan doen dan met je linkerarm. Is dit erg? En hoe los je dit op? Dat lees je in de blog van deze week!


Het gebruik van unilateraal trainen betekent dat je 2 ledematen tijdens het trainen per kant gaat isoleren. Bijvoorbeeld bepaalde spieren in je benen (bovenbenen, hamstrings of kuiten), in je armen (biceps of triceps) of je schouders (links/rechts). Als voorbeeld nemen we even de oefening bicep curl. Hierbij kan je met een bepaald gewicht eerst met je linkerarm een aantal herhalingen doen, en daarna met je rechterarm. Het zou heel goed kunnen dat je met de arm die sterker is meer herhalingen zou kunnen doen. Bij unilateraal trainen doe je dit expres niet. Je kan in dit geval bijvoorbeeld met 10kg 10 herhalingen links, en 12 herhalingen rechts. Je doet er echter met je rechts ook 10. Dit zal je voor je linkerarm veel zwaarder aanvoelen dan voor je rechter, maar na verloop van tijd zul je er met links 11 kunnen, en ga je er dan met rechts ook 11 doen. Zo ga je steeds het gewicht verhogen om te proberen om zoveel mogelijk de krachtsverschillen in je lichaam ongedaan te maken. 


Vrijwel iedereen is in zijn lichaam wel ergens asymmetrisch en heeft een dominante kant (één ledemaat die groter en sterker is dan de ander). Als dit te extreem is kan het zelfs zo zijn dat je bij bilaterale oefeningen als de squat of de bench press vrijwel alles vanuit één kant gaat doen. 


Wat zijn de voordelen van unilateraal trainen?
-Minder compensatie patronen vanuit bepaalde “sterke” kanten.
-Minder last van een slecht evenwicht (onevenwichtigheid) bij het doen van bepaalde bewegingen/oefeningen

-Meer gelijkwaardige kracht
-Een kleinere kans op bepaalde blessures die voort kunnen komen uit een disbalans tussen ledematen.
-Een nieuwe prikkel voor het lichaam:  Het zorgt voor een nieuwe overload omdat het de spieren dwingt om net iets anders te bewegen om het gewicht te balanceren. (S. Kers, 2016)
-Ook het oog wil wat: esthetisch ziet het er ook mooier uit als alles in verhouding en balans is. Dit is oorspronkelijk het hele idee achter bodybuilden en aesthetics. 


Bronnen:

Kers, 2016. “Waarom en wat is unilateraal trainen”. Prof. Human Movement Sciences aan Vrije Universiteit van Amsterdam. Geraadpleegd op 31 augustus 2020 via: https://diamondtraining.nl/unilaterale-bewegingen-spier-ontwikkeling/



Laat een reactie achter