Voetbal en Fitness

Deze week in onze blog gaan we de transformatie van een van de snelste voetballers Adama Traoré behandelen. Veel mensen denken vaak dat voetbal en fitness niet samen kunnen gaan. Dingen als korte spieren krijgen en traag worden hoor je vaak langskomen. Hoe zit het eigenlijk? Wij duiken erin en lichten het hieronder toe.


Ten eerste, je kan je spieren niet verkorten. Dit is simpelweg een fabel. De absolute lengte van een spier wordt bepaald door aanhechtingspunten en is vrij snel na je geboorte vastgelegd. Dit valt op natuurlijke manier niet aan te passen en zou alleen d.m.v. een operatie kunnen. Een spier kan wel minder flexibel zijn, ironisch kan krachttraining met volledige range of motion juist zorgen voor meer flexibiliteit in een spier. Zoals blijkt uit het onderzoek van Morton, S., Whitehead, J., Brinkert, R., & Caine, D. (2011) 


Ten tweede ons voorbeeld Traoré. Zoals je kunt zien is hij met zijn lichaam een onwijze transformatie ondergaan. Hij is veel spiermassa aangekomen zonder snelheid te verliezen. Zijn fysieke trainer zegt dat ze begonnen zijn met isoinertial trainen (constante traagheid tijdens de volledige range of motion) gericht op power waarbij hij nu 1000 watt power kan leveren en hiervoor was dat 590 watt. 


Hieruit wordt duidelijk dat kracht en spiermassa een belangrijke factor is bij voetbal. Doordat je tijdens voetbal nooit constant rent en steeds je snelheid verandert is explosiviteit belangrijk in je benen in combinatie met een sterke core. Meer spiermassa draagt daarnaast bij aan een krachtig schot, hoger springen en beter draaien. Ook zorgt meer spiermassa voor het beter kunnen afschermen van de bal, sterker zijn in duels en zorgt het voor een overal hoger energie level. Krachttraining is daarnaast een effectieve tool om het vetpercentage van een voetballer te verlagen. 


Naast explosiviteit/kracht is uithoudingsvermogen ook belangrijk in voetbal en dat maakt de combinatie met fitness soms ingewikkeld. Mensen vergeten dat het hoofddoel voetbal is en komen vele kilo’s spiermassa aan, echter vaak ook teveel vet,  dat kan een nadeel zijn als hun conditie niet op peil wordt gehouden. Belangrijk is dus om fitness te gebruiken als aanvulling op voetbal waarbij je met voetbal blijft trainen op conditie/uithoudingsvermogen en explosiviteit. Het hoofddoel is immers voetbal en de krachttraining moet niet ten koste van het voetbal gaan. 


Bij ieder persoon zal dus specifiek gekeken moeten worden hoe krachttraining hem of haar kan bevorderen in voetbal. Een paar algemene tips zijn hieronder te vinden. 


  • Fitness alleen op dagen dat je niet traint met voetbal (kijk goed naar je persoonlijke hersteltijd) 
  • Goede oefeningen voor explosiviteit en een sterke core zijn: squats (betere core stability en sprongkracht), lunges, ab wheel rollout. 

 

Concluderend: fitness kan een hele goede ondersteuning zijn voor voetballers om explosiviteit en kracht te vergroten. Belangrijk is dat je specifiek kijkt hoe het een aanvulling voor jou kan zijn. 

Vragen of Feedback? Laat het ons weten!

Nick & Jim

4 reacties

  • Amoxicillin Online[/url] Amoxicillin No Prescription wom.yzse.nickenjim.nl.vrk.ie http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/
    oqovorewapi
  • Online[/url] Amoxicillin woy.hseu.nickenjim.nl.spd.jr http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/
    aqorukiz
  • 500mg Capsules[/url] Amoxicillin Online ixg.rzxr.nickenjim.nl.ptp.hu http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/
    uvivepoito
  • Online[/url] Buy Amoxicillin qgy.tsfz.nickenjim.nl.erx.br http://mewkid.net/when-is-xuxlya2/
    oqunodiqe

Laat een reactie achter