Waarom JIJ met Cafeïne je trainingen kan bevorderen!

Welkom bij een nieuwe blog, deze week gaan we dieper in op cafeïne. Waar je vele marketing gerichte pre-workout producten op de markt ziet die een hoop beloven, is het enige bestanddeel waar je echt voordeel uit haalt in deze pre-workouts vaak cafeïne. Wat is cafeïne, wat doet cafeïne en hoe kun je er je voordeel mee doen? Dat lees je deze week! 


Hoe werkt cafeïne?

Cafeïne is een psychoactieve stof met een stimulerende werking. Cafeïne is in staat de adenosinereceptoren in je lichaam te blokkeren met verschillende effecten tot gevolg. (het verhogen van alertheid en het verhogen van dopamine waarden. Dit kan weer omgezet worden in adrenaline en noradrenaline). In de jaren 70 werd vaak gedacht dat cafeïne de vetverbranding en vetverlies bevordert. Door de jaren heen zijn we erachter gekomen dat het iets anders in elkaar zit. Cafeïne stimuleert je sympatische zenuwstelsel (een ander woord voor het zenuwstelsel dat werkt buiten je eigen wil om), en verhoogt je adrenaline waarden in je lichaam. 


De voordelen van cafeïne

Cafeïne zit in koffie, theebladen, cola ijsthee, energiedrankjes, en soms zelfs in energierepen of snoep. cafeïne zorgt voor: een gevoel van verhoogde energie, verdrijft gevoel van vermoeidheid, verbetert het geheugen, verbetert alertheid, en het verhoogt motivatie. Ideaal om te combineren met je trainingen! 


De nadelen van cafeïne

Het nadeel van cafeïne is dat je er een tolerantie voor kan krijgen. Dit betekent dat je steeds meer nodig hebt om de effecten ervan te ervaren. Ook kan je afkickverschijnselen (hoofdpijn, vermoeidheid, concentratieproblemen) ervaren als je stopt met het nemen van cafeïne. (Juliano & Griffiths, 2004)
Bij 100 mg cafeïne per dag kun je al een tolerantie creëren, en dit staat gelijk aan 1 kop koffie! Met dit in het achterhoofd zul je beseffen dat de meeste mensen dit makkelijk halen tegenwoordig. Om deze effecten tegen te gaan kan je een detox periode doen, waarbij je minimaal 2 weken geen cafeïne neemt. Je zult zien dat je hierna de effecten van cafeïne weer veel meer ervaart dan daarvoor. 


Korte Conclusie

Simpel gezegd zorgt cafeïne er voor dat het voorkomt dat je hersenen signalen van vermoeidheid afgeven. Daarnaast zorgt het er voor dat je lichaam andere stimulanten afgeeft en het versterkt hun effect. Cafeïne werkt vooral psychologisch, en het helpt vooral als mentale stimulans. 50-100 milligram cafeïne 30 minuten voor je training kan je motivatie voor je training zeker verhogen! 

 

Referenties

Juliano, L.M., Griffiths, R.R., 2004, geraadpleegd op 12 mei 2020 via: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15448977 



Laat een reactie achter